Grădinile de cristal

20160214_094206Titlu original: Crystal Gardens

Autor: Amanda Quick

Serie: Ladies of Lantern Street

Editura: Litera, București 2014

Anul apariției: 2012

Bună de citit când: ai chef de o lectură ușoară cu tentă mistică

Fun facts

Dacă nu mă înșel, e una dintre acele cărți ce vin cu o revistă (nu-mi aduc aminte numele ei). Eu am găsit-o în Kaufland, la un stand cu zeci de astfel de cărți. Nu intenționam să-mi cumpăr cărți (e un pic ciudat să-mi cumpăr citibile dintr-un supermarket), dar mi-a atras atenția tocmai titlul. Drept urmare m-am oprit, am citit comentariul de pe spate și am aruncat-o în coș. Apoi am văzut alt titlu de aceeași autoare, la fel de interesant. Am aruncat-o și pe aceea în coș. Am ajuns acasă cu 3 astfel de cărți, iar prezenta este prima pe care am citit-o.

  • Originalitate: măricică; e o poveste romantică pe un fond de misticism, cu puteri supranaturale și mediumuri. Evident, subiectul a mai fost abordat și înainte, dar cum e transpus aici are o oarecare originalitate
  • Umor: puține faze în care să râd cu poftă, dar relația dintre personajele principale mi-a rupt mai multe zâmbete
  • Level of awesomeness: 7

Mini rezumat

Povestea începe cu un atac asupra lui Evangeline Ames, care abia se mutase într-un conac de pe lângă Crystal Gardens (sau Grădinile de Cristal). Ajunge în grădina proprietarului, care e un centru energetic de putere. Grădina e descrisă ca într-o poveste de groază, cu ceață, plante dubioase, valuri de aer rece și chiar șoapte. Când să fie prinsă de criminalul ce o urmărea, hop! apare proprietarul grădinii care începe un joc psihologic cu atacatorul.

Long story short, atacatorul moare, proprietarul grădinii numit Lucas Sebastian promite să o protejeze pe Evangeline și toată lumea pare fericită. Mai târziu descoperim că și Evangeline (ce lucra pentru o agenție de detectivi) și Lucas (milionar excentric) au puteri supranaturale și câte un criminal de urmărit. Evangeline încearcă să-l găsească pe cel care l-a pus pe criminal să o omoare, iar Lucas încearcă să descopere cine l-a omorât pe unchiul său care se ocupa cu experimente botanice.

Evident, pe parcurs cei doi se îndrăgostesc și deslușesc o grămadă de mistere, cine pe cine a ucis, cine al cui copil e, cine are puterea de a ucide și cine de a vindeca, și multe altele.

Cam totul se întâmplă în jurul Crystal Gardens, cu ocazionale treceri prin Londra. Deși premisa pare a fi foarte interesantă și oferă oportunități extraordinare de dezvoltare a poveștii, cumva nu se întâmplă asta. Se simte oarecum că Amanda Quick este genul unui scriitor de duzină, pentru că deși povestea e drăguță, lipsește cu desăvârșire profunzimea pe care te aștepți să o găsești la cărți. E cam superficială. Sincer, nu mă mir, având în vedere că autoarea are deja peste 100 de cărți scrise (undeva aproape de 200).

Finalul poveștii a fost foarte previzibil și cumva dezamăgitor, pentru că totul s-a întâmplat rapid și parcă fără context. Chiar mi-ar fi plăcut să văd mai multă acțiune.

Personaje

Nu sunt foarte multe personaje, dar o să numesc 4 dintre ele, care mi-au rămas în minte.

Evangeline Ames are puteri supranaturale și lucrează la o agenție de detectivi, deghizată într-o agenție de dame de companie. Îmi pare rău să recunosc că nu știu exact în ce an se petrece acțiunea, dar presupun că pe undeva prin mijlocul anilor 1800 (Victorian era), sau poate chiar în a doua jumătate. Ideea e că pe vremea poveștii, să fii femeie fără zestre era practic o condamnare la moarte, iar noul job al lui Evangeline era perfect. De fapt, viața ei e perfectă. Hmm, nu m-ar deranja dacă la 40 de ani aș fi detectiv, scriitoare, singură și cu suficienți bani cât să-mi cumpăr cărți până nu mai am unde să le pun.

Misteriosul proprietar al Grădinilor de Cristal este Lucas Sebastian. După cum am menționat și mai sus, este un excentric milionar, deși nu milionar în genul celor din secolul nostru. Sincer, m-a dus cu gândul automat la Rhett Butler pentru că avea același aer de arogant enervant de care te îndrăgostești fără să-ți dai seama. Mi-a plăcut personajul lui, deși putea fi ceva mai profund de atât.

Molly este servitoarea cu ziua a lui Evangeline, deși pe parcursul poveștii rămâne în strânsă legătură cu Evangeline și Crystal Gardens. Este tânără, gălăgioasă, ambițioasă și născută prea devreme pentru epoca lor. Vrea să-și deschidă o ceainărie și să fie femeie independentă.

Și aici apare Stone, care e un fel de bodyguard pentru Lucas. Stone este inteligent, mare cât un munte și complet îndrăgostit de Molly, care reprezintă tot ceea ce el nu este. Contrastul dintre cât de puțin vorbește Stone și cât de mult vorbește Molly este delicios.

Restul personajelor au fost fade, ofilite și nu cred că merită menționate. Nici chiar personajele negative. Mă așteptam să văd diabolici și demoni și oameni cu super puteri, nu un actor și o bibliotecară.

Stil

E bazat pe un scriitor omniscient și omniprezent, deși nu este dezvăluit atât de mult cum se întâmplă în alte cărți. E ușor de citit și nu există momente în care să ridici sprânceana și să întrebi ce naiba a vrut să zică. Cu toate astea, limbajul nu mi se pare prea potrivit pentru epoca victoriană. Nici întâmplările de altfel (exemplul cu Evangeline care doarme în aceeași casă cu Lucas, ambii necăsătoriți). Dar na, nu sunt eu experta…

Părerea mea

E o lectura de citit într-o duminică la plajă când nu mai ai chef să dormi. Nu te pune la gândit dar te poate amuza în același fel în care ar face-o o comedie romantică. Eu numesc asemenea povești cărți de umplutură, ceva ce nu mă deranjează să citesc dar arunc deoparte când prind cărți mai inteligente.

Trivia

Numele real al autoarei este Jayne Ann Krentz si are 67 de ani. Am spus deja că are peste 100 de cărți/nuvele/romane scrise.

Carte de mai sus e prima dintr-o serie numită Ladies of Lantern Street Novels. Cea de-a doua (și ultima până în prezent) este The Mystery Woman, 2013, pe care cred că o și am pe undeva prin bibliotecă, cumpărată în același timp cu prezenta.

Altceva nu mai știu să zic.

Lasă un răspuns

