Lockwood și asociații: Conacul bântuit

20160124_100032Titlu original: Lockwood  and Co.: The Screaming Staircase

Autor: Jonathan Stroud

Serie: Lockwood and Co.

Editura: Rao, București 2015

Anul apariției: 2013

Bună de citit când: îți place Stephen King și Agatha Christie

Fun facts

Adevărul e că nu am vrut neapărat să-mi cumpăr această carte. Am o mică reticență la toate cărțile ce au apărut în ultimii ani, în serie. Am citit suficiente astfel de serii încât să știu că majoritatea sunt la fel. De-asta sunt foarte selectivă cu noile serii ce intră în biblioteca mea. Dar aici trebuie să recunosc că nu am dat greș.

Cartea a intrat în posesia mea cam așa: am văzut o mașină de Cargus care a livrat o cutie verde cuiva din clădirea de birouri unde lucrez, și pe cutie scria elefant.ro. Așa că am intrat și eu acolo și am găsit o grămadă de cărți la reducere. Mi-a plăcut era ediția de buzunar (asta înseamnă că-mi încap cel puțin 3 astfel de cărți în geantă). Nu cunoșteam nimic despre poveste, dar mi-a plăcut titlul (și prețul), deci am cumpărat-o. Și acum câteva ore m-am apucat să o citesc și acum 10 minute am terminat-o.

  • Originalitate: aș minți să spun că e cea mai originală carte din lume, dar are un ceva care e doar al ei. Stilul lui Stephen King combinat cu Agatha Christie face cartea foarte activă, deci e cam ușor de dibuit deznodământul. Ori am eu prea mult antrenament, or suspansul nu este chiar așa misterios cum ar trebui.
  • Umor: nu prea are, dar sunt câteva pasaje chiar amuzante. De fapt, anumite dialoguri între personaje, chiar dacă puerile, îți dau câte un zâmbet ici-colo.
  • Level of awsomeness: 8+

Mini rezumat

Lumea creată de monsieur Stroud se învârte în jurul paranormalului, mai precis a fantomelor care nu au chef să plece din lumea celor vii. Aparent, marea răbufnire (sau Problema – cum e numită în carte) a început în urmă cu aproximativ 50 de ani. De atunci, toți oamenii sunt protejați prin te miri ce metode de spirite. E o problemă generală și guvernul britanic e implicat în protecția populației. La partea asta mi-a amintit un pic de True Blood.

Anyway, în acea lume bizară au apărut agenții de… vânători de fantome. Dar sunt luate foarte în serios și cam toți agenții sunt copii. Copiii sunt cei care au simțurile foarte ascuțite în fața paranormalului și deci ei se ocupă cu vânătoarea, supravegheați de un adult (care și-a pierdut acele capacități).

Povestea noastră începe cu adevărat atunci când Lucy este angajată la firma Lockwood și asociații. Firma e condusă de Anthony Lockwood, iar celălalt agent al firmei este George. Toți sunt niște copii undeva între 12-14 ani.

Gașca e chemată să prindă în fapt o fantomă la o casă (pe care ajung să o incendieze) și de acolo obțin practic aventura următoarelor zile. Crima din acea casa e combinată cu cercetarea unui conac bântuit de zeci de spirite, unde au fost atrași în capcană de un om.

În fine, nu vreau să spun mai mult pentru că stric toată povestea, dar sper că măcar v-am făcut curioși.

Personaje

Nu pot spune că există un personaj principal, iar cele secundare sunt foarte puțin băgate în seamă.

Anthony Lockwood și-a pierdut părinții (nu știu cum) și și-a deschis mica afacere în casa familială. E un băiețel calculat (nu se spune sigur câți ani are) și are talentul de a vedea lumini spirituale și alte asemenea fenomene. E un băiat calm mai tot timpul, inteligent și cu un imens curaj prostesc. Cred că scriitorul a vrut să-i dea un aer de Sherlock Holmes, de geniu excentric, dar nu a ieșit chiar așa. Pe parcursul poveștii îți poți da seama că autorul a uitat ce imagine i-a creat personajului la început.

Lucy Carlyle e celebrul personaj feminin din orice carte, ceva mai special decât toate celelelate personaje. Ea poate auzi spiritele și alte nebunii, fiind un fel de medium. E încăpățânată, impulsivă și inteligentă, dar nu pot spune că a ieșit prea mult în evidență. Nu e genul ăla de personaj feminin foarte puternic. Încă nu-mi dau seama dacă asta e un lucru bun sau rău, dar sper că se îndreaptă într-o direcție în următoarele cărți. Și cred că are 12 ani…

George Cubbins e un grăsuț (evident, trebuie să existe cel puțin un astfel de personaj în toate cărțile), și el inteligent dar nu cu talente ieșite din comun, ca și ceilalți doi. Mai mult e un șoarece de bibliotecă care mai și gătește.

Ar mai fi de menționat inspectorul Barnes, care sigur o să mai apară și în cărțile viitoare. Aparține de DEPRAC (Department of Psychical Research and Control), ceva instituție care guvernează peste agențiile de vânat fantome. E un fel de inspector din cărțile lui Arthur Conan Doyle, care îi urăște dar îi ajută pe actorii principali. E de treabă, îmi place personajul dar, acum când scriu aceste rânduri, îmi dau seama cât de puțină originalitate a fost acolo.

Stil

Cartea e povestită la persoana I, din punctul de vedere al lui Lucy. M-am săturat să tot repet că nu-mi plac cărțile la persoana I dar sincer, încep să mă obișnuiesc. Înțeleg că dă un ton alert acțiunii dar traducerea în românește e absolut groaznică. În afară de asta, stilul de scris e curat, clar și potrivit pentru niște copii.

Părerea mea

În cazul în care nu v-ați dumirit cu părerea mea până acum, aflați că-mi place povestea, chiar dacă nu e atât de originală pe cât aș fi vrut. A fost o lectură plăcută, m-a speriat pe alocuri și m-a cam ținut cu sufletul la gură spre final. M-a dezamăgit faptul că prea am prevăzut tot. Deja mi-am comandat volumul doi🙂

Trivia

Se pare că va exista și un film după carte, dar încă nu se știu toate detaliile. Sper să apară curând pentru că sunt extrem de curioasă cum o să rezolve problema cu vârsta personajelor.

De asemenea, următoarea carte din serie (și ultima tradusă în românește) este The Whispering Skull iar cea de-a treia, care a apărut anul trecut, e The Hollow Boy. O să urmăresc când apare ultima ca să o adaug colecției. Deși le pot citi în engleză sub formă de ebook, prefer să simt coperta între mânuțe.

Un gând despre “Lockwood și asociații: Conacul bântuit

  1. Pingback: Lockwood și asociații: Craniul din bibliotecă – Ce am citit, ce citesc, ce voi citi

Lasă un răspuns

