Istoria cartilor

Titlu original:  Books. A Living History

Autor:  Martyn Lyons

Serie:  –

Editura:  Art, Bucuresti 2011

Anul aparitiei:  2011

Buna de citit cand:  te fascineaza cartile

Pfff, ce carte extra mega interesanta! E una dintre acele carti care te fac mai destept dupa ce le citesti. Practic, este un fel de Books101.

Pentru inceput, majoritatea am auzit de pergament, papirus, biblioteca de la Alexandria, scrierea cuneiforma, de Johannes Gutenberg, Oscar Wilde, arderea cartilor pe rug de catre nazisti, Barnes & Noble si altele asemenea. Ei bine, in aceasta carte afli care e povestea lor, si legatura dintre ei.

Am devorat cartea aceasta cu o pofta nemaintalnita, si este cartea care m-a facut sa ma mir. Pur si simplu sa stau pe ganduri, mirandu-ma de evolutia omului. Rar mi se intampla sa-mi dau seama ca lumea nu a fost intotdeauna asa cum e acum. Ca in trecut oamenii citeau la lumina lumanarii, ca nu erau tipare si cartile erau scrise de mana, si ca ¾ din populatia lumii era analfabeta. M-am mirat ca oamenii erau tinuti intentionat analfabeti, ca sa nu se razvrateasca masele. M-am mirat de cata piele de animal era nevoie pentru a scrie cateva facturi pe un pergament. M-am mirat ca un om a avut atata imaginatie incat sa inventeze tiparul si presa, si ca acum 300 de ani numai cei mai bogati oameni isi permiteau sa citeasca. M-am mirat ca toata aceasta industrie a fost dezvoltata de si pentru religie, si nu-mi vine sa cred ca sunt recunoscatoare acestei forme de manipulare in masa pentru faptul ca eu acum pot sa scriu despre carti. Dap, mirarea e cuvantul de baza.

Revenind la carte, chiar se prezinta pe larg istoria cartii, si nu numai. De exemplu, nu stiam ca Don Quijote a fost primul bestseller din lume (dupa Biblie, evident), apoi au urmat Oscar Wilde, Harriet Beecher Stowe (a scris Coliba Unchiului Tom), Alexandre Dumas si altii. De altfel, nu-mi vine sa cred ca autori ca si Karl May sau Jane Austen traiau in mediocritate si cartile lor erau asa… praf  in ochi.

Sunt atatea informatii interesante in cartea asta, incat imi vine sa o recitesc doar ca sa apuc sa notez cateva detalii demne de tinut minte. Nu stiu cum as mai putea ridica in slavi cartea despre carti, decat sa o recomand tuturor celor pasionati de citit, ca sa se mire si ei de unde pana unde ne bucuram noi de acest drept (pentru ca este un drept si un privilegiu!) de a citi, pe care stramosii nostri nu prea l-au cunoscut.

Un gând despre “Istoria cartilor

Lasă un răspuns

