Juriul

Titlu original:  The Runaway Jury

Autor:  John Grisham

Serie:  –

Editura:  format eBook

Anul aparitiei:  1996

Buna de citit cand: esti implicat intr-un proces important in Mississippi

Pentru inceput, este la fel de buna ca si celelalte carti ale lui Grisham. La fel de excelent compusa, cu aceleasi situatii absolut incantatoare care te tin pe jar, cu aceiasi oameni nesatui de putere si bani, si cu aceleasi victime fata de care ti se frange inima incet, dar sigur. La capitolul stil, cu riscul de a ma repeta, jos palaria!

Povestea in schimb… foarte foarte buna!

Este vorba despre un mega proces intentat de Celeste Wood (sau de haita de avocati) impotriva unei companii foarte importante de tutun, Pynex. Sotul doamnei Wood murise in urma cancerului la plamani, si reclamantii considerau ca este numai si numai vina companiilor de tutun, si deci incercau imposibilul: sa castige un proces civil impotriva producatorilor de tigari. Evident, nu existase nici un precedent, in mare parte datorita milioanelor cheltuite de mai marii marilor ca sa scape.

Ca in orice proces de acest gen din SUA, se trece la alegerea juratilor, care la o adica decid chiar soarta procesului. Mi-a placut foarte mult ca am intrat in culisele alegerii juratilor, pentru ca nu am stiut pana acum in ce fel se procedeaza. E adevarat ca nici nu am cautat, dar mi-a placut sa aflu. Si iata ca juratii au fost alesi, moment in care incep cumpararile de influenta, de ambele parti.

Din pacate pentru companiile producatoare de tutun, au suparat in trecut pe cine nu trebuia, si deci se afla intr-o mare, dar mare si enorma incurcatura. Mai multe nu spun, ca stric tot suspansul, pe care eu l-am descoperit cu atat de multa placere!

Discutiile pe care le au juratii in deliberare dar si inainte de asta, precum si pana unde sunt dispusi oamenii bogati sa mearga doar ca sa isi asigure miliardele de dolari, si suferinta celor care au avut persoane dragi ucise de cancerul la plamani, fac din povestea asta o sursa inepuizabila de inima franta. Dar in cel mai bun mod cu putinta. Este una din acele carti care ma fac sa strang din pumnul meu mic si sa urlu de necaz ca nu-mi place lumea asta! Dar nu am urlat, ci m-am pus pe invatat cu inversunare, ca sa ajung eu sa schimb lumea cum vreau! Sa stiti ca e o motivatie foarte buna de invatat…

Important e ca totul se desfasoara intr-un ritm care te scoate din minti, dar care este atat de … firesc. Adica nu te plictisesti pana afli care e faza, dar parca nici nu vrei sa afli, pentru ca e foarte interesant asa cum este fara aflarea adevarului final. Din punctul asta de vedere, mi-ar fi placut sa mai citesc inca 500 de pagini pe acest subiect. Desigur, faptul ca am citit cartea pe un nenorocit de telefon a fost obositor, dar nu am simtit oboseala pana ce nu am terminat tot. Mult prea interesanta pentru oboseala!

Trebuie sa recunosc ca m-a si pus pe ganduri mult, in sensul ca nu stiu a cui e vina in toata aceasta problema cu tigarile. Tot timpul am fost de parere ca daca nu vrei sa fumezi, nu fumezi si gata. Si nu accept explicatia cu: sunt dependent/a, nu pot sa le las. Bullcrap! Vad in jurul meu in fiecare zi exemple de oameni care se lasa de fumat, pentru ca nu mai vor sau pentru ca nu mai au bani de cheltuit, asa ca dependenta e doar asa, o scuza usoara pentru lasi. Nu mi se pare ca e vina companiilor producatoare de tutun pentru ca oamenii sunt lasi si autodistructivi. Nu vin sa arunce in tine cu tigari, din contra, parca uneori le scumpesc intentionat ca sa nu le mai cumpere lumea. Pe de alta parte, daca as fi trecut prin ce a trecut Marlee (cel mai inversunat personaj din carte), probabil as fi gandit la fel ca ea. Sau poate nu. Cine stie! Ceea ce vreau sa spun e ca sunt satula ca toata lumea sa dea vina pe altcineva pentru propriile slabiciuni. Atat.

ATENTIE! La aceasta poveste se sufera!

Dar trebuie citita!

Musai!

Lasă un răspuns

