Fata care s-a jucat cu focul

Titlul original:  Flickan som lekte med elden

Autor:  Stieg Larsson

Serie:  Millennium, vol. 2

Editura:  Trei, Bucuresti 2009

Anul aparitiei:  2006

Buna de citit cand:  vrei sa vezi cum e sa traiesti senzatii tari cand citesti o carte

Este una dintre acele carti care te lasa mut. Pur si simplu nu stiu ce sa spun, cum sa incep sa ridic in slavi cartea. Daca Stieg Larsson ar fi trait in Grecia acum 3000 de ani, ar fi fost acuzat ca e fiul lui Zeus, atat de genial este cand e vorba de literatura!

Nu am mai citit o poveste atat de complexa de la Harry Potter. Desi contine cateva zeci de personaje importante, si se plimba (la fel ca in Barbati care urasc femeile) prin zeci de ani, totul este atat de clar, de limpede, si totul rezulta atat de logic. Ai crede ca daca e logic, atunci poate fi dedus cu usurinta, deci previzibil. Dar te-ai insela. Nici macar un nenorocit de detaliu nu am reusit sa dibuiesc, si a trebuit sa citesc rabdatoare ca sa aflu ce si cum si cand si unde. Pentru prima data ever, mi-am ros unghiile de stres, citind cartea. ATAT de palpitanta este!!!

Daca in Barbati care urasc femeile actiunea era mai mult bazata pe viata lui Mikael, in aceasta carte pe primul loc este Lisbeth Salander. Este acuzata de 3 crime, si se incep 3 investigatii separate: a politiei, a lui Mikael Blomkvist si a lui Dragan Armanski, fostul angajator al lui Lisbeth.  De parca nu era suficient, apare tatal lui Lisbeth, si pe langa asta, Lisbeth mai are o sora geamana. Trebuie sa recunosc ca ala a fost momentul in care am lasat cartea jos si m-am dus sa-mi fac un ceai. Vorbeam de una singura spunandu-mi ca nu se poate asa ceva, pentru ca-mi era greu sa concep ca exista o poveste atat de excelent structurata, din absolut orice punct de vedere. Era pur si simplu prea mult pentru nervii mei.

Dar sa revenim. Socurile nu se opresc deloc aici. Exista o explicatie logica pentru mutatia genetica a lui Lisbeth, precum si cea a fratelui sau vitreg. Da, ati citit bine… Ar mai fi multe lucruri de spus, dar imi este efectiv greu sa le pun in cuvinte. Daca cititi cartea, o sa va dati seama de ce e atat de dificil…

Inca o data, am fost ingrozita de personajele complexe si extrem de crude ale domnului Larsson. Tatal lui Lisbeth cel putin mi-a plasat piele de gaina. Atat de crud, de sadic, cu un sange atat de rece, brrr. Ingrozitor de fascinant! Ce-ar mai fi de spus, ce-ar mai fi de spus…? Totul ar fi de spus!

Nenea autor chiar nu s-a rusinat ca creeze personaje absolut execrabile si scursuri ale societatii, pe care sa le puna in calea lui Lisbeth Salander. God dammit, o ador pe fiinta aia! E absolut geniala, si impreuna cu Mikael Blomkvist fac cuplul ideal de detectivi. Desi ideal e putin spus…

Vineri voi procura cel de-al treilea si ultimul volum al seriei Millennium. O sa-mi para rau ca nu voi mai avea ce sa citesc la fel de genial, dar abia astept sa vad cum se termina toata povestea. Problema e ca am timpul limitat, avand in vedere ca a inceput facultatea si munca. Oh well, pentru carti se gaseste timp.

Cititi Millennium!!!

3 gânduri despre “Fata care s-a jucat cu focul

  1. Cartea asta n-am citit-o încă, dar din aceeaşi colectie mi-au plăacut mult „Sacrificiul din miezul iernii” şi „Ecouri de dincolo de moarte”. Cred că scriitorii nordici au un fel aparte de-a scrie, foarte franc, cu descrieri sugestive şi redau tare bine sentimentele de teamă şi de înstrăinare.

    1. justanangel

      Eu nu am mai citit alte carti de autori nordici, dar cred ca Stieg Larsson m-a convins cel putin sa incerc. Seria Millennium tocmai a devenit cea mai buna poveste pe care am citit-o vreodata! Sper sa mai citesc asemenea carti!

  2. Pingback: 10 citate care m-au impresionat – partea I « Ce am citit, ce citesc, ce voi citi

Lasă un răspuns

