Airframe

Titlu original: Airframe

Autor:  Michael Crichton

Serie:  –

Editura:  Arrow Books, United Kingdom 2006 (nu am gasit editura ce am citit-o)

Anul aparitiei: 1996

Buna de citit cand:  ti-e frica sa zbori cu avionul

Nu spun ca aceasta carte nu a fost la fel de buna ca celelalte pe care le-am citit, pentru ca intra categoric la categoria de citit, doar ca a fost un pic mai slabuta decat celelalte.

De ce? Voi explica imediat:

  1. Personajul principal este urmarit de cateva ori de anumiti indivizi. In mod normal, ar face totul mai palpitant, dar ma asteptam ca pe parcurs sau macar la final sa explice de unde, ce si cum. Dar nu se explica niciunde. Chiar daca ajunge la un pas de moarte Casey Singleton, caci despre ea vorbesc, nu se stie cine i-a pus sa o urmareasca, de ce vor sa-i faca rau sau cine sunt si ce se intampla cu ei. Chestia asta a fost foarte frustranta. Adica, banuiesc cine si de unde, dar nu e nici un indiciu clar in legatura cu acest aspect. Si e enervant.
  2. Casey Singleton nu incearca sa afle cine o urmareste, sau de ce. Deci, serios acum! Esti atacata si haituita si urmarita de indivizi la locul de munca, si nici macar nu-ti pui problema de ce ti s-ar intampla asa ceva? Ea nu vorbeste cu nimeni despre asta, nu cerceteaza, nu intreaba, nu cauta, nu afla. Si nu e atacata doar o data. Ba chiar, ultima data, de asistentul personal. Si nu se mira?! Nu face demersuri sa fie in siguranta? Nu se gandeste ca din moment ce a fost atacata odata, i se poate intampla din nou? Si ea se plimba, ca la ea acasa, exact pe unde i se zice ca e periculos, chiar daca, repet, in incinta unde lucreaza, parca rugandu-se sa fie atacata din nou. Nu stiu cum e sa fii urmarit, dar da-o naibii de treaba, atata timp cat ai un pic de spirit de conservare si inca mai vrei sa traiesti, eviti lucrul asta. Dar se presupune ca e o femeie inteligenta (avand in vedere ca ea descurca toate itele), dar eu as zice ca e proasta. Sau prost conceputa. Whatever.
  3. Nu se intampla nimic important pana in ultimele 30 de pagini. Lucru care m-a enervat la culme. E adevarat ca este o carte subtirica, de doar 440 de pagini, dar sa citesti 400 de blabla-uri pentru ca abia mai apoi sa aflii ce si cum… nu, asa ceva nu se face.
  4. Conflictul nu a fost puternic. Evident ca intregul conflict este aflat doar in final (ultimele 30 de pagini), dar bai, ori cu el ori fara el, tot aia era. Deci directorul vrea sa-l detroneze pe presedinte. Buhu, nimic nou aici. Dar avand in vedere cate lucruri sunt in joc, vieti omenesti, averi, familii, istorii si raboaie, pai te chinui, te zbuciumi, faci demersuri, plangi, cedezi, furi, impusti etc. Aici totul se rezolva simplu. In cateva pagini, sub 10. Nu-mi convine. Daca se presupune ca e o carte de actiune, atunci cer actiune!
  5. Personajele sunt slab caracterizate. Nu stiu exact ce s-a intamplat cu nenea Crichton in 1996, dar ceva s-a intamplat cu siguranta. Toate personajele sunt incomplete. Nu sunt credibile, nu actioneaza pe nici un fel de principiu, nici chiar acela de a nu avea principii. E ca si cum ai avea o carte plina de personaje cu deficit de atentie. Toti fac ce vor, pare ca nimeni nu gandeste ce face, si nici macar nu isca un conflict, whatsoever. Nici macar haos nu e. Daca ai sta o ora intr-o gradinita, in timp ce copii invata matematica, tot ar fi mai interesante personajele acelea decat cele din carte.
  6. Prea putine detalii pentru un deznodamant cazut din pom. Am citit carti cu detectivi, mai ales Agatha Cristie, am citit carti cu indicii finute care duc la marele adevar din final, am citit multe in care puteam si incercam sa prevad finalul, dar aici… Totul a venit de niciunde, din spatiu, de la extraterestrii, de la viermii inelati, nu stiu de unde, dar totul s-a prabusit in ultimele 30 de pagini. Acum, eu sunt o persoana care citeste foarte concentrat, in sensul ca daca ar trece pe langa mine un tren, in timp ce eu stau in pat la etajul 2 al unui bloc, citind, probabil nu as observa trenul (de-asta m-am lasat de citit mergand pe strada; nu e sanatos!). Si asa concentrata cum am citit eu, nu am vazut absolut nimic care sa ma duca macar cu gandul la tot ce se spune in final. Nu-mi place! Vreau ca la final sa ma dau cu capul de 3 pereti si-o usa pentru ca nu am fost in stare sa pun cap la cap detaliile ca sa-mi dau seama de final, nu sa mi se dea totul de-a gata, fara ca macar sa incerce cineva sa-mi dea un indiciu. Nu se face asa ceva, nene Crichton. Nope. Nu.

Acum, ca am in fata tot ce nu mi s-a parut corect la aceasta carte, stau si ma intreb, oare chiar merita sa intre la categoria de citit? Nu stiu exact, probabil ca depinde de gustul personal. Dar nu inteleg de ce toate review-urile facute la poveste, ce apar si la inceputul cartii, o clasifica drept “A first rate thriller” sau “His best since Jurassic Park”. E drept ca nu am citit Jurassic Park, inca, dar his best pana acum… Oare oamenii care au scris asta au citit cartea?

Si uite asa mi-am dat seama ca nu am zis nimic despre subiectul cartii. Imi cer scuze pentru propriul deficit de atentie. Asadar, un avion super mare are probleme si ajunge de urgenta la sol. Marea corporatie care a proiectat avionul incearca sa afle de ce. Intreaga operatiune este condusa de aceasta Casey Singleton. Nimeni din companie nu dorea ca acest incident sa fie facut public, de teama ca ar putea strica vanzarea a catorva zeci de avioane catre China, in aceeasi saptamana. Doar aceasta banala Casey pare sa banuiasca ceva. Ce banuieste? Nu se stie, se stie doar ce nu banuieste (lucru FOARTE enervant). O emisiune mega la moda in State descopera incidentul, vor sa faca un reportaj, si Casey e desemnata ca si purtator de cuvant. Unul foarte prost, as spune eu. In ultima zi se afla adevarul, pe care nu o sa-l spun, ca sa nu stric putinul suspans existent pentru un posibil cititor. Cam asta-i tot.

Oh, dar oare cartea asta merita citita pana la urma?!

Decizii, decizii…

Lasă un răspuns

