Azazel

Titlu original: Azazel

Autor:  Boris Akunin

Serie:  Erast Fandorin

Editura:  Humanitas Fiction, Bucuresti 2007

Anul aparitiei: 1998

Buna de citit cand:  ai 3 ore libere la dispozitie

CAPITOLUL INTAI, in care se afla cum a intrat aceasta carte in posesia mea

Deci, da… In octombrie am imprumutat aceasta carte de la o colega. M-a intrigat numele cartii, si probabil de asta i-am sterpelit-o, cu acordul ei, din biblioteca. Intentionam sa o citesc curand, dar… am pus-o din greseala in raftul cu carti de la facultate, si deci am uitat de ea, alte carti s-au asezat peste, a venit sesiunea, mi-am reinnoit abonamentul la biblioteca etc. Ideea e ca am gasit-o ieri, cand am pus deoparte cartile ce nu-mi mai sunt de trebuinta in acest semestru. Intentionam sa o pun in teancul meu de carti pe care le citesc in acelasi timp. Dar…

In decurs de 3 ore, cu pauze numeroase de cateva minute, am savurat cartea ca pe o portie enorma de budinca de vanilie cu stafide si multa frisca pufoasa. Cu alte cuvinte: irezistibila!

CAPITOLUL AL DOILEA, in care povestesc despre subiectul cartii

Acest Erast Fandorin, sau, cu alte cuvinte Erasmus von Dorn, este un tanar de 20 de ani, ce lucreaza la Departamentul de Criminalistica, si are multe aspiratii de viitor. Initial, pe cand citeam, imi tot venea sa-l compar cu totii detectivii notorii, cum ar fi Sherlock Holmes, Hercule Poirot, James Bond, Monk si altii, ba chiar imi staruiau in minte cuvintele celor de la The Guardian, “Inchipuiti-va ca Tolstoi ar fi creat o mixtura de James Bond si Sherlock Holmes”. In final, concluzia la care am ajuns, e ca acest tanar este Erast Fandorin punct. El nu poate fi comparat cu ceilalti, pentru ca are propria lui categorie. Asadar, sa continuam!

Ideea principala a povestii este ca acest tanar se arata interesant de ceea ce parea, aparent, sa fie o simpla sinucidere. Incet incet, incepe sa investigheze si sa-i creasca suspiciunile fata de una sau mai multe persoane, este avansat in functie, pleaca la Londra, este pe cale de a fi omorat de cateva ori, pentru ca in final sa fie omorat, doar ca indirect (nu vreau sa spun cum, ca sa nu rapesc placerea posibililor cititori). Iar ceea ce mi se pare extraordinar, este faptul ca nu e o poveste tipic detectivista, este imprevizibila, iar finalul e deschis, avand in vedere ca e doar prima din aceasta serie. Oricum, superba si palpitanta pana la ultimul paragraf!

M-a deranjat foarte mult, dar in acel mod in care e bine atunci cand o carte te deranjeaza, faptul ca totul se invarte in jurul unor copii orfani. Adica, mi se pare atat de nedrept ca viitorul unor mici oameni sa fie format de mari oameri rai. Si oficial, o detest pe lady Astair, si sper sa capete ce merita!

CAPITOLUL AL TREILEA, in care dezvalui mai multe impresii

Cred ca a trecut ceva vreme de cand nu am mai dat gata o carte asa, dintr-o suflare. Ce m-a impresionat cel mai mult a fost faptul ca Erast nu e un erou tipic. Nu are puteri supranaturale, nu e el mai special sau mai breaz decat altii, si din buclucuri iese datorita unor imprejurari foarte favorabile, si doar rar strict datorita persoanei sale. Cum il descrie si un fel de prieten de-al lui, Ippolit (personaj care mi-a placut foarte si sper sa-l mai intalnesc), Erast este un om care are o aura de noroc in jurul lui; genul de om care ar putea lua un Oscar pentru cel mai bun actor, fara sa joace in vreun film, sau sa castige premiul Nobel in fizica, fara sa stie ce-i ala un tranzistor. Calitatile incontestabile pe care le are, sunt: ambitia, increderea in propriile-i instincte si simtul dreptatii. Nici macar nu se prindea repede de anumite detalii evidente. Dar mai are de crescut!

Si mi-a placut foarte mult cum au fost conturate personajele, si faptul ca, pe buna dreptate, ajunsesem sa-l suspectez chiar si pe acest naiv Erast ca fiind unul din raufacatorii pe care-i cauta. Atat de bine a fost totul construit, incat efectiv nu aveam incredere decat in mine, si eu eram cea care tinea cartea in mana… Si daca asta nu e palpitant, atunci nu stiu ce altceva e!

Ce m-a deraiat putin de pe sinele mele cu conceptii aproape bine intiparite, a fost faptul ca nu mai stiam sigur de parte cui sunt. La fel ca in Crima si pedeapsa, m-am speriat cand mi-am dat seama ca aprob anumite decizii luate de partea negativa. Probabil as fi procedat alfel. Adica sigur altfel. Cred.

CAPITOLUL AL PATRULEA, in care explic titlul cartii

Singurul lucru pe care il stiam referitor la cuvantul acesta, Azazel, era ca e ceva diabolic, si-mi aduceam eu aminte de niste poze pe care le-am vazut, ce infatisau un inger negru cu numele de Azazel. Si inca ceva cu o vietate ce avea multe maini. In fine, ideea e ca stiam mai nimic despre subiect. Si din aceasta carte, am aflat ca Azazel “este maretul simbol al salvatorului si al civilizatorului omenirii”. Cu titlu de exemplu sunt dati Prometeu, Moise si Iisus Cristos. Si inainte de fiecare crima, membrii acestei organizatii (asta cred ca era) strigau acest cuvant, Azazel. Sincer, pe mine ma duce cu gandul la sos zaziki…

Si motivul pentru care am impartit acest post in astfel de capitole, este pentru ca toata cartea este impartita asa, si-mi place metoda.

CAPTOLUL AL CINCILEA, in care va dau doua sfaturi

  1. Cititi aceasta carte, pentru ca e superba!
  2. Nu incercati sa decojiti o portocala cu o mana, in timp ce cititi o carte pe care o tineti in cealalta mana. Exista pericol de vatamare!

7 gânduri despre “Azazel

  1. Catalin

    foarte frumoasa descriere, (nu cred ca o sa citesc cartea) dar sunt interesat daca ai scris vreun roman pana la aceasta data😀, ai darul scrierii😛. Tare mult as vrea sa pot descrie o propozitie intr-o pagina😀, eu incerc sa fac scenarii si unul din ele este cu „Azazel” ,dar nu cel din carte, asa am ajuns sa citesc acest articol(cautand pe google numele „azazel” si citind orice articol cu acest nume :D). Ma bucur ca am trecut si pe aici, spor la citit si o zi buna in continuare.

    1. justanangel

      Mersi foarte mult pentru pareri!🙂 Lucrez la un roman in prezent, doar ca e cam greu avand in vedere ca mi se intampla si „restul vietii”, dar sper ca in maxim 2 ani sa-l termin. Sa ai spor cu ale tale scenarii, si multa inspiratie!🙂

      1. Catalin

        o sa il pot citi si eu? ;)) mi-ar face placere sa discut cu cineva despre astfel de lucruri, mai ales ca eu sunt cam delimitat la scriere, de aceea incerc sa scriu scenarii(sunt mai simple si mai putin palavragitoare :)) )

      2. justanangel

        La capitolul discutii si eu sunt in lipsa. Si odata ce o sa am macar 1/4 din roman de care sa fiu perfect multumita (pentru ca tot modific la el de fiecare data cand il recitesc), probabil o sa-l public si aici, pe blog. Sincer, mi se pare mai greu de scris un scenariu decat o naratiune. :)) Mi-ar fi imposibil sa nu pot „abera” daca simt nevoia sa o fac.😛

      3. Catalin

        eu unul, parca vad mai bine o actiune, o descriere inchizand ochii, dar cand vine vorba sa o asez pe hartie e greuuuu rau😀 (in fine, nu stiu dak pot numi scenariu ce incerc eu sa fac, caci nu sunt foarte familiarizat cu acest cuvant neavand un curs de specialitate, dar incerc sa respect lectiile gasite pe internet :D) cum se numeste romanul?, daca nu sunt prea „bagaret”😛 ,sper sa imi dau seama din titlu cam despre ce e vorba in el.

      4. justanangel

        Se numeste Cealalta lume. Sunt destul de sigura ca e titlu provizoriu :)) E un fel de fantasy-sf, un fel de combinatie intre Lord of the Rings si filmul Lumea apelor. Cred…

      5. Catalin

        pare promitator,dar sper k nu ai personajele din avatar:P :> eu am 2 incepute, dar ambele fara nume. Primul,vreo 5 pagini incepute la o carte despre un inger fata ce va cobori pe pamant si va trece prin toate trairile si experientele unui om(dar gasesc cu greu descrierile potrivite si sunt cu nemiluita :(( ) ,si al doilea un scenariu aproape terminat(foarte, foarte trist) despre un antrenor de fotbal feminin, finalul fiind unul foarte dramatic(nu ti-l zic:P) si vreau sa incep un scenariu despre demonul Azazel. ce am si eu terminat in momentul de fata sunt vreo 20 de poezii😀

Lasă un răspuns

