Ultimul suspin al Maurului

Titlu original: The Moor’s Last Sigh

Autor:  Salman Rushdie

Serie:  –

Editura:  Polirom,  Iasi 2010

Anul aparitiei: 1995

Buna de citit cand: ti-a placut Un veac de singuratate

In primul rand, o marturisire: mie nu mi-a placut Un veac de singuratate, pe care de altfel nici macar nu am citit-o pana la capat tocmai pentru ca nu mi-a placut. Dar am citit trei sferturi din ea… De aceea, inca de la primele pagini din Ultimul suspin al Maurului, nu m-am putut abtine sa nu o compar cu cea mai sus amintita, pentru ca are aceeasi alura de poveste povestita. Un lucru care nu-mi place de obicei la o carte (tot asa cum nu-mi plac nici cartile sub forma de scrisori), dar in acest caz a fost excelenta!

M-a captivat total cartea asta! Desi se intinde pe sute de pagini si 4 generatii, am savurat fiecare cuvintel si cele 2 sau 3 dialoguri. In principiu, este vorba despre strabunicii, bunicii si parintii acestui Maur, care de altfel si povesteste totul, si despre legaturile lor mai mult sau mai putin… hmmm… dubioase. Rushdie a facut o treaba foarte buna, chiar excelenta, in a descrie toate personajele, si a creat cateva dintre cele mai puternice femei pe care le-am intalnit eu in literatura, respectiv bunica sa, Bella, si mama sa, Aurora. Pfff, ce femei, ce caractere, ce morti! Ce sa mai, intra in clasamentul meu de femei preferate din literatura, alaturi de cele pe care le-am mai amintit deja (Anna Karenina, Scarlett O’Hara, Sayuri etc). La inceput nu prea am inteles eu de ce Maurul incepe istorisirea cu strabunica sa, dar in final am inteles: ca sa arate ca drumul sau in viata a fost unul natural, din punctul de vedere al stramosilor sai. Inca imi amintesc clar intamplarile prin care a trecut bietul Maur, si mi se zburleste pielea pe mine…

Nu stiu ce altceva as mai putea spune fara sa spun prea multe, pentru ca aceasta carte e una de citit, nu de povestit (avand in vedere ca e deja povestita, prin sine). E palpitanta, si pe alocuri greu de crezut ca se poate intampla asa ceva, dar pe total, te lasa cu inima facuta ghem undeva in faringe, si o tine acolo chiar si cateva ore dupa ce ai terminat de citit. Nu stiu daca pentru faptul ca Salman Rushdie are pusa o recompensa pe capul lui, sau ca a fost interzis in atatea tari, sau ca se presupune ca aceasta carte este un fel de autobiografie, dar parca totul e de doua ori mai interesant si mai controversat.

Un singur lucru am de reprosat autorului. Atunci cand un personaj afla ceva foarte foarte important, reactioneaza cumva, fara a se spune ce anume a aflat. Abia cateva pagini mai tarziu, dupa ce se rescrie istoria in functie de respectiva informatie, afli de fapt ce s-a intamplat. Imi venea sa sar paragrafe intregi doar ca sa aflu naibii odata informatia! In rest, impecabil! Clar un autor pe care il voi citi pe nerasuflate si in viitor. Am pus ochii pe Versurile Satanice acum!

Voi face o scurta descriere a acestui Maur, numele personajului principal, care daca nu va va determina sa citit cartea… nu stiu ce altceva ar putea s-o faca! Deci, daca s-ar fi nascut cu cativa ani inainte, ar fi fost dat bunicii din partea tatalui, in urma unui pact à la Rumpelstiltskin (probabil n-am scris corect. Eh… cine scrie numele asta corect?!), mana dreapta nu are degete dar e un pumn ce face KO adversarii (à la Old Shutterhand), creste, efectiv, intr-un an cati altii in 2, si la 20 de ani arata ca un om de 40. Asa, ce-a mai facut…. Ah, a fost inchis pentru ca a fost acuzat ca si-a omorat iubita, a fost dezmostenit de parinti (care de altfel detineau jumatate din Bombay), a fost tinut prizonier de un fost amant al mamei sale, a pozat nud pentru mama sa, si, ce mi s-a parut cel mai, scuzati-mi expresia, fucked up, a fost ca se plimba cu un caine impaiat dupa el. Na, asta e cam un 10% din descrierea intamplarilor Maurului.

Si in caz ca va intrebati care e treaba cu titlul, pai, o sa va spun doar atat: este numele dat ultimului tablou neterminat, semnat Aurora Zogoiby, fosta da Gama (dap, legaturi cu ACEL da Gama!). Hmmm, imi vine sa recitesc cartea, dar parca as vrea sa vad ce mai are de spus nenea Rushdie si in celelalte carti ale sale.

Lasă un răspuns

