Sfaturile unui diavol batran catre unul mai tanar

Titlu original: The Screwtape Letters

Autor:  C.S. Lewis

Serie:  –

Editura:  Humanitas, Bucuresti 2010

Anul aparitiei:  1942

Buna de citit cand :  vrei sa vezi cum converseaza un diavol

In primul rand, mi-a fost greu sa cred ca aceeasi persoana care a scris Cronicile din Narnia a scris si Sfaturile unui diavol batran catre unul mai tanar. In al doilea rand…. pai mai multe.

Repet a nu stiu cata oara, chiar nu-mi plac aceste carti scrise sub forma de scrisori, dar din nu stiu ce motive, tot le aleg de la biblioteca. Din fericire, subiectul acestei carti a fost unul chiar placut. Asa cum spune si titlul, scrisorile sunt scrise de catre diavolul batran, pe nume Sfredelin (o traducere nefericita, as zice eu), si sunt adresate lui Amarel (o alta traducere nefericita). In scrisori sunt sfaturi despre cum Amarel poate corupe un tanar, sa-l traga din tabara Dusmanului (adica a lui Dumnezeu) catre cea a Preamaritului (Diavolului, banuiesc). Nu stiu exact cat de serioasa s-a dorit a fi aceasta carte, dar eu m-am amuzat copios! Serios, chiar am ras cu pofta la anumite sfaturi din astea diavolesti. Oh well, banuiesc ca pentru persoanele implicate pe bune in viata crestineasca nu ar fi la fel de amuzant, avand in vedere cele cateva informatii adevarate, dar crude. Oh well…

Am aflat si cate ceva interesant din folosofiile lui Sfredelin, cum ar fi faptul ca iubirea si razboiul aduc oamenii pe calea credintei, ca e mai pacatos ipocritul decat necredinciosul, si ca simtul proprietatii transforma adesea oamenii credinciosi in necredinciosi.

M-a amuzat foarte mult si imaginea pe care mi-am facut-o citind. Parca si vedeam un tanar la biserica, ce are pe un umar un diavol numit Amarel, care il indeamna sa-si imagineze preotul in haine de femeie. Na, cum sa nu fie asta amuzant?! Hmm, oricum, mi se pare foarte enervant sentimentul ca ar putea exista cineva care sa-ti influenteze gandurile, cu tot felul de intentii. Prefer sa gandesc eu prost decat altii bine pentru mine.

Mi-a placut faptul ca aceasta carte i-a fost dedicata lui J.R.R. Tolkien. Parca i-a dat un farmec aparte…

In concluzie, este o lectura placuta si amuzanta, uneori satirica, care poate da idei nastrusnice oamenilor plictisiti.

4 gânduri despre “Sfaturile unui diavol batran catre unul mai tanar

  1. stane

    Eu cred ca aceasta carte este una reusita, dupa cum ai spus si tu, insa nu din punctul tau de vedere. Ar trebui vazut si inteleasa gandirea diavolului. Daca ai reflectat putin la ceea ce ai citit majoritatea lucrurilor prezentate in carticica chiar se petrec zi de zi. In fiecare clipa diavolul are o cursa pentru tine precum si ingerul tau pazitor un sfat ce urmezi, unde ajungi sau ce urmeaza sa faci depinde doar de tine, tu esti singurul tau stapan. Mergand pe acest drum de idei ajungem la teorema din fizica „cauza – efect”. Dupa acest principiu este si viata omului, atat cea de pe pamant cat si, mai ales, cea de dupa. Iti recomand cu caldura sa citesti si „2 milioane de kilometri in cautarea adevarului”, este o carte din care ai ce invata.

  2. Multumesc de sugestia cartii „2 milioane de kilometri in cautarea adevarului”, asta in primul rand.🙂
    In al doilea rand, iti respect si inteleg punctul de vedere si parerea despre carte, dar nu pot fi de acord cu ea. Din punctul meu de vedere, doar mintea mea ma poate influenta pe mine, asa cum cred ca se intampla tuturor. Si da, viata omului functioneaza dupa principiul „cauza-efect”, dar asta nu inseamna ca o cauza trebuie neaparat sa vina din alta sursa decat strict mintea/constiinta omului. Cat despre cursa diavolului… cum eu consider ca nu exista, „cursele” lui imi par doar scuze ale unor oameni prea lasi sa-si recunoasca slabiciunile si actiunile.

    1. stane

      Intr-adevar mintea determina toate actiunile corpului insa ideile ce iti vin in ea, indeciziile, gandurile bune/rele, judecate si prejudecate consideri ca vin singure? sunt unele lucruri pe care nu le vedem dar stim ca exista…vantul il simti si poti intelege daca este bun sau rau, daca vine ploaie sau soare, eu consider ca asa este si gandul o alegere…buna sau rea…o decizie + sau -. Despre cursele diavolului care spui ca iti par doar scuze…prin fraza ta realizata sub forma de negatie ai facut defapt o afirmatie, scuza, fuga de raspundere, gasirea tot timpul de scuze penibile, referitoare la intalnirea ta cu Dumnezeu, sau amanarea acestui moment, da intradevar sunt slabiciuni insa sunt infiripate de catre diavol pentru a indeparta omul de Dumnezeu. Iti dau un exemplu: „Este bine sa mergi la biserica, este bine sa te rogi, dar acum esti prea obosit, lasa mai incolo, este timp”…eu zic ca aceasta afirmatie pe care, eu cel putin, am azit-o foarte des spun si cred cu tarie ca este mana diavolului. Nici unul din noi nu stim cat este timpul nostru….Iti voi prezenta o pilda pentru a sustine aceasta afirmatie: „Intr-o zi un om merge la duhovnicul sau si il intreaba:
      -De cat timp pentru rugaciune as avea nevoie pentru a ajunge sa ma mantuiesc?
      Se uita lung la el, il studiaza din cap pana in picioare si spune:
      -Esti un om inteligent, un om invatat pentru tine cu siguranta ar fi deajuns o ora de rugaciune pentru a ajunge in Imparatia Domnului.
      Omul multumit se ridica si da sa place insa revine cu o intrebare:
      -Cand va veni aceasta ora? Cum voi sti cand este ora aceasta?”
      Am sa inchei cu 2 intrebari la care te rog sa meditezi:
      1.Stim noi ca oameni cand ne va veni sfarsitul?
      2.Putem spune vre-o data ca suntem Mantuiti?

  3. Imi este dificil sa raspund la a doua intrebare, pentru ca nu am nimic de-a face cu mantuirea. In cazul in care nu am fost destul de clara, nu caut mantuire, nu ma rog, nu merg la biserica si in principiu nu am absolut nimic de-a face cu aceste practici crestinesti. Nu pot decat sa-ti respect parerea si sa urez o seara buna in continuare.🙂

    Cat despre prima intrebare… ar fi nefiresc sa stim cand murim, deci nu, nu cred ca putem sti.

Lasă un răspuns

