Apelul

Titlu original: The appeal

Autor:  John Grisham

Serie:  –

Editura:  RAO, Bucuresti 2008

Anul aparitiei: 2008

Buna de citit cand:  ai chef de o aventura

Prolog

Nu sunt absurda, de cele mai multe ori imi place sa cred ca sunt realista, si stiu ca oricand, oriunde, viata bate cartea, si filmul, si tot ce mai e de batut out there. Asadar, cand am citit aceasta carte, mai ales datorita subiectului, am crezut ca o sa o arunc pe geam la un moment dat. Pentru ca nu pot sa ma rup de ceea ce stiu ca, intr-o oarecare masura, uneori chiar mai grav, se intampla in viata de zi cu zi, aici si peste tot.

Coruptia puterii judecatoresti, care se vrea independenta de Guvern, de Parlament, de politica etc., este incredibila. Am crezut si cred in continuare ca totusi, cu oamenii potriviti, se poate schimba ceva, doar ca nu e suficient un om, nici 2 nici 3, trebuie mai multi, inainte de a fi inghititi de politicienii care isi urmaresc propriile interese.

In fine, nu zic nimic nou, nici inovator fata de ce mai zic din cand in cand cei a caror voce inca se mai face auzita, chiar daca vag. Dar mi-e scarba de sistem. Si partea trista, e ca in curand voi intra si eu in el.

Ce naiba caut eu la facultatea de drept…?

The Book

Wow! Inmultit de cateva ori!

Am tot auzit de Grisham, colegii mei de la facultate vorbeau de el, in librarii este peste tot, la un moment dat ma gandeam chiar ca a devenit noul Paulo Coelho si am fost totusi destul de reticenta in a-l citi. Dar am facut-o!

Grisham este situat undeva intre Dan Brown si Michael Crichton ca si stil (si ca dependenta a mea, as putea spune). Am sorbit cartea cu o placere pe care nu am mai simtit-o de mult citind o carte. Nu credeam ca poate taragana cineva o alegere in cateva sute de pagini si totusi sa ramana atat de interesanta incat sa ma culc dimineata pentru ca nu pot inchide cartea atunci cand mi se face somn. Ah, cat de bine a fost s-o citesc!

Asadar, este vorba despre un proces pe rol, judecat in prima instanta, intre reclamanta Jeanette Baker reprezentata de sotii Payton si Krane Chimical, o firma (sau ceva de genul asta) care poluase apa. Long story short, din cauza poluarii care durase 30-40 de ani, zeci de oameni au murit de cancer, si au ajuns sa dea in judecata Krane pentru a-si mai alina sufletul. In prima instanta se decide ca reclamantii vor primi 41 de milioane de dolari, din partea Krane Chemical, ca daune de tot felul. Nu pot sa descriu modul in care am aplaudat cand am citit verdictul, pentru ca e ciudat sa ma manifest asa. Cred. De fapt nu stiu cum se manifesta altii cand citesc…

Anyway, cand a intervenit politica, coruptia, oamenii cu bani care vor ca lucrurile sa ramana asa, apelul la Curtea Suprema a devenit mai complicat. Vor primi reclamantii cele 41 de milioane; celelalte familii vor fi despagubite pentru mortile din familiile lor cauzate de apa canceroasa; sotii Payton, avocati, isi vor reveni din faliment; exista justitie in lumea asta sau doar coruptie si politica? Intrebari ale caror raspunsuri se  pot gasi in carte, dar… nu mi-au placut raspunsurile. A fost una dintre acele carti in care speram din tot sufletul meu mic si negru ca partea buna sa castige. Si de obicei eu nu tin cu partea buna, pentru ca mi se pare mai palpitant sa castige partea rea, avand in vedere ca in viata de zi cu zi se intampla si tampenii. Probabil am resimtit cartea foarte personal, avand in vedere drumul pe care vreau sa merg in viata, dar… In fine, este o carte superba.

Si trebuie sa recunosc ca ultima fraza, pe care am citit-o la biblioteca, inainte sa iau cartea, m-a determinat sa citesc aproape non-stop ca sa vad la cine anume se refera fraza aia. Deci a facut totul mult mai palpitant, deci de aceea citesc eu intotdeauna ultima fraza. Deci…

Limbajul e simplu, la obiect, e alert fara sa ai impresia ca sari peste anumite etape, si nici macar pentru o secunda nu m-am gandit ca ar putea fi plictisitor. E impecabil, as putea spune. O adevarata placere!

Acestea fiind zise, ma asteapta inca vreo 20 de povesti de-ale lui Grisham, pe care abia astept sa le citesc. Si-l recomand cu drag tututor cititorilor de aventura din viata de zi cu zi.

Viva el Grisham!

Lasă un răspuns

