Strainul

Titlu original: L’Etranger

Autor:  Albert Camus

Serie:  Ciclul absurdului

Editura:  format e-book (citita pe telefon)

Anul aparitiei: 1942

Buna de citit cand: te plictisesti la cursuri

E a doua carte a lui Camus pe care o citesc, dupa Ciuma, si, desi se zice ca Strainul este opera lui de referinta, parca Ciuma mi-a placut mult mai mult. Nu parca, de fapt e cu siguranta.

Din punct de vedere al calitatii, nici un comentariu. E superb limbajul lui Camus, curat, decent, cu o doza suficienta de irealism astfel incat sa-i dea o nuanta aparte, cu suficiente detalii cat sa intelegi dar sa te si imbie la mai mult etc. Chiar foarte buna.

Pe de alta parte, subiectul m-a lasat indiferenta. In prima parte se vorbeste despre inmormantarea mamei lui Meursault, iar in a doua este judecarea lui pentru uciderea unui arab. La prima vedere, subiectul al doilea ar parea mai interesant, dar nu e chiar asa. Eu citesc orice prind legat de orice proces, dar asta a fost asa… sec. Si nu sec-ul ala palpitant, ci sec-ul de la un divort pronuntat de judecator, pe cale amiabila. Sec. Prima parte mi-a placut mai mult.

Se pare ca acest Meursault nu prea stie sa-si exprime sentimentele, si deci nu plange la inmormantare, nu intreaba despre ultimele clipe, cauze, nu nimic. Mi-a placut. E ca mine. Incapabilitate de exprimare a emotiilor. E practica. Dar se pare ca in aceasta carte este o crima. Ciudat si in acelasi timp interesant.

De obicei, cand citesc o carte, ma intreb: oare pentru ce gen de persoana aceasta carte reprezinta un must read? Pentru Strainul, cred ca „victimele” sunt fie psihologii, fie rude de-ale lui Camus.

P.S.: Imi aduce aminte de Gigel 🙂

Un gând despre “Strainul

  1. dcradu

    nu cred ca e incapabil sa-si exprime emotiile. e incapabil sa simta ceva. e indiferent la orice (chiar el spune de multe ori: mi-e indiferent) , si trateaza toate persoanele la fel, cu aceeasi formalitate. nu este nicio diferenta pentru el intre amic si persoana straina. cel putin asta am inteles eu🙂 .

Lasă un răspuns

