Fortareata digitala

Titlu original: Digital fortress

Autor:   Dan Brown

Serie:   –

Editura: format eBook (citita pe laptop)

Anul aparitiei: 1998

Buna de citit cand: esti pasionat de numere

Si cu asta, am citit 4 din cele 5 carti ale lui Dan Brown, si pentru ultima, Simbolul pierdut, mi-e teama ca va trebui sa astept pana ma voi intoarce acasa.

Ca de obicei, nici aceasta carte nu m-a lasat sa ma plictisesc. A avut de toate, in stilul lui Brown. Ceea ce mi-a placut si mai mult a fost subiectul, criptografia si matematica. In momentul de fata nu pot sa zic ca matematica prezinta un loc fruntas in viata mea, pentru ca nu mai e cazul, dar cand eram in generala, imi placea foarte mult si eram chiar foarte pasionata. Rezolvam probleme ca sa ma relaxez, atat de pasionata eram. Si inca de atunci, cand gaseam o problema mai complexa, imi luam ziua libera si ma luptam cu ea. Din pacate, cand am ajuns la liceu s-a estompat toata placerea ce-o gaseam in matematica. Nu ma mai pasiona rezolvarea problemelor imposibile, nu mai faceam matematica sa ma relaxez, si, in principiu, am facut orice ca sa elimin, pe cat posibil, matematica din viata mea. Ei bine, chiar daca nu mai rezolv integrale si derivate si matrici si toate cele, inca imi place sa cercetez si sa descopar indicii sau chestii ascunse. Drept urmare, impreuna cu un prieten, am inceput un joc de-a criptografii, in care fiecare creaza un cod, pe care celalalt trebuie sa-l sparga si sa vina cu rezultatul. Drept urmare, de ieri dimineata muncesc la un cod format din numere, care imi da mari batai de cap. Eh, macar si el se chinuie cu codul meu…

Revenind la poveste.

NSA este un institut de protectie secreta a SUA, in care exista masinaria TRANSLTR, care sparge orice cod existent in lume, si deci nu exista secrete pentru NSA. Ensei Tankado, un fost angajat genial al NSA, este traumatizat de faptul ca oamenii nu mai au dreptul la intimitate si ca sunt practic invadati, de aceea decide sa le joace o festa celor de la NSA. Creaza un algoritm de criptare care, teoretic, nu poate fi spart, apoi santajeaza NSA, prin al sau cap Trevor Strathmore. Cum TRANSLTR nu poate sparge respectivul cod, Strathmore intra in panica si incepe sa-si faca de cap. Cheia care elibereaza codul creat de Tankado, numit fortareata digitala, se afla, teoretic, la Tankado si asociatul sau. Evident, toate acestea se petrec pe fondul unui trunghi amoros intre Strathmore, Susan Fletcher si David Becker. Actiune in sine e mult, dar mult mai complicata, si numai ca sa o rezum cred ca mi-ar trebui vreo 5 pagini, asa ca voi lasa la aprecierea voastra daca subiectul povestii este destul de interesant sau nu.

M-a intristat faptul ca Brown are anumite tipare de personaje pe care le foloseste fara rusine in toate cartile lui, iar cel mai strigator este femeia mega-desteapta, mega-puternica, care s-a mega-realizat printre barbati. Ok, este un motiv bun, e palpitant si incitatot de spirite, dar chiar in toate cartile? Un alt lucru ce sare in evidenta atunci cand citesti cel putin doua carti de-ale autorului, este coruperea celui mai mare si mai tare. Tot timpul acel om dedicat pana in strafundul sufletului unei cauze, care se insoara cu meseria lui, este cel corupt. Nene Dan, un lucru bun repetat de n-spe ori incepe sa devina enervant!

Si am mai observat un lucru, nu neaparat in cartile lui Dan Brown, ci in general: aproape peste tot, personajele principale sunt frumoase si pline de succes. Pai bine mai, asta-i viata? Scrie undeva ca toate personajele principale trebuie sa fie superbe ca sa prinda la cititori? E enervanta chestia asta! Nu conteaza cat are in talie o femeie sau cat de lungi ii sunt picioarele, ci conteaza personalitate, ca fara ea degeaba arati ca o papusa, ca tot la stadiul de plastic fara creier ramai. Asa e si in filme, dar acolo inteleg, ca vor sa ne ia ochii; dar in carti…?

In fine, la fel ca si celelalte povesti browniesti, si la aceasta m-am dezlipit cu greu de laptop ca sa mai iau  o gura de aer, inainte sa dau fuga inapoi sa mai citesc.

Mi-a facut vara un pic mai palpitanta!

Acum ma voi intoarce la incercarile mele zadarnice de a sparge un cod. Ma enervez ca nu mai stiu de unde sa-l apuc…

8 gânduri despre “Fortareata digitala

  1. Pingback: Fortareata digitala - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Salut, mi se pare foarte interesant blogul tau, inscrie-l pe http://www.enterclick.ro pentru a primi vizitatori unici si trafic, tot ce trebuie sa faci e sa accesezi de 2 ori pe zi toate site-urile din sistem si vei primi pentru fiecare vizita facuta celorlalti una de la ceilalti catre tine.

  3. Andreea

    Am citit ce ai scris legat de ‘stilul Brown’. Te intrebai de ce toate personajele sunt ‘frumoase si pline de succes’. E simplu: n-ar mai putea autorul sa si-i imagineze iintrand in calduri, in ultimul capitol -.-
    Anyway. bafta cu codul ala (:

  4. Mersi, intre timp codul a fost spart… evident cu solutia cea mai simpla despre care am zis ca nu are cum sa fie… dar era😀 Si ai maaaaare dreptate cu caldurile… dar parca e trist. Adica nu s-a scris tot ce se poate scrie, sa mai schimbe si el lucrurile. Abia astept sa se intample asta!

    1. Pentru inceput, mii de ani lumina de scuze pentru promptitudinea acestui raspuns. Pentru final, am adaugat cele doua carti pe lista. Multumesc frumos si mai arunca-mi niste idei daca ai. Imi place foarte mult sa citesc povesti recomandate, am impresia ca am un petic de priveliste in sufletul omul ce-mi recomanda😀

Lasă un răspuns

