Postasul lui Neruda

Titlu original:   El cartero de Neruda

Autor:  Antonio Skarmeta

Serie:  –

Editura:  Rao, Bucuresti 2003

Anul aparitiei:  1985

Acum vreo 3-4 luni am vazut filmul Il postino; mi-a placut enorm! A fost atat de simplu, sincer si modest, ca m-a emotionat foarte tare, si m-a facut sa consum cateva servetele. Ce sa mai, unul din preferatele mele. Si acum 2 zile am aflat ca exista si o carte, pendente film. Si am luat-o, si am citit-o si am fost si mai incantata!

Mario e un tanar, batut la cap sa-si gaseasca de lucru, cand intr-o zi gaseste un post de postas, al carui singur scop era sa-i aduca scrisorile poetului Pablo Neruda. Atat. Dar cei doi se imprietenesc, si de acolo incep aventurile.

Ce mi-a placut foarte mult e modestia cu care a fost scrisa, si realismul; cu alte cuvinte, autorul a spus lucrurilor pe nume: sexul era sex, umilinta umilinta, poetul poet si soacra soacra. In povestea asta Neruda nu este un mare poet care se milogeste cu un biet fiu de pescar si se imprieteneste cu el, ca-n filmele Hollywood, iar Mario nu e cel mai cel om din istorie nedescoperit inca. Totul e simplu: Pablo Neruda e un poet care nu mai are inspiratie, deseori absent si reticent fata de necunoscuti, iar Mario un fiu de taran, direct si uneori nesimtit, care face tampenii. La fel sunt construite si restul personajelor, scurt si la obiect.

E plina povestea de umor sec, finut, care iti provoaca scurte crize de ras, exista scene atat de …hmmm… incitante care te fac sa zambesti de norocul altuia, sunt descrise imagini care te arunca in mijlocul unei tornade, si imediat te gandesti ca, undeva in lume, o gaina are pielea ta (avand in vedere ca tu o ai pe a ei) . Are tot ce-ti poti dori de la o poveste. Finalul, in schimb, e trist; mult prea trist.

In incheiere, va las cu un citat frumos: „Poezia nu e a cui o scrie, ci a cui se foloseste de ea.” – Mario Jimenez

P.S.: Recomand si filmul Il postino, si The Prince of Persia (daca nu pentru efectele superbe si poveste, macar pentru Jake Gyllenhaal).

Superficialitatea mea strikes again!

Lasă un răspuns

