Maestrul de Go

Titlu original: Meijin

Autor:  Yasunari Kawabata

Serie:  –

Editura:  Humanitas Fiction, Bucuresti 2008

Anul aparitiei: 1954

Si  cu aceasta carte, am ajuns spre finalul maretiei literare a lui Yasunari Kawabata! Mai am de citit doar una, si anume Koto, pe care o voi amana mult timp de acum incolo, caci nu vreau sa se termine sursa mea de entuziasm si de maretie. Singurul lucru pe care i l-as reprosa maestrului ar fi acela ca s-a sinucis prea curand, si a lasat prea putine opere printre noi.

In urma cu aproximativ un an am descoperit Go-ul, un joc originar chinezesc, dar care s-a dezvoltat in Japonia ca o arta nobila, o cale; viata. Abia in urma cu ceva timp, cand m-am apucat de citit aceasta carte, am dorit sa fac parte si eu din aceasta cale, asa ca am cautat jocul si am inceput sa-l studiez; dar asta e alta poveste. Ideea pe care vreau s-o subliniez e ca aceasta carte, Maestrul de Go, poate fi foarte greu de descifrat fara sa ai cateva cunostiinte despre cum merge treaba pe la japonezi (traditie) sau despre tehnica jocului Go.

Am facut marea prostie sa citesc prefata cartii, scrisa de Flavius Florea. Domnul Florea si-a facut treaba bine, dar chiar m-am suparat cand din primele pagini de prefata stiam deja deznodamantul cartii, clar, scris negru pe alb. De-asta nu citesc eu critici sau altele inainte de a citi cartea. In fine, trecand peste prima dezamagire, am inceput cartea cu plictiseala; era in timpul depresiei literare si in mijlocul sesiunii. Dupa primele 5-6 capitole, am afirmat ca nu-mi mai place Kawabata. In punctul ala ar fi trebui sa-mi dau doua palme intelectuale, sa ma pun intr-un colt al camerei pe coji de nuca, si sa-mi ispasesc pedeapsa denigragrii unui asemenea OM. Dar n-am facut-o, pentru ca, pe undeva prin adancul sufletului meu imbibat de ciudatenii, stiam ca pana in final, cartea ma va convinge ca merita citita si recitita. Si m-a convins.

Totul este povestit din punctul de vedere al unui jurnalist, si este un fel de jurnal, scris in paralel cu articolele pentru un ziar. Continutul este partida de retragere din lumea Go-ului a Meijin-ului, care este rangul cel mai inalt in ale Go-ului. Acesta joaca cu Otake nana-dan, un rang inferior, dar cu un vulcan pe post de inima. Dar Meijin-ul, ajuns la 65 de ani, este bolnav, si partida este intrerupta, apoi reluata si tot asa. Si daca vreti sa stiti finalul fara sa citit cartea, cititi prefata. Eu nu-l zic.

La prima vedere ar parea plictisitor. Daca nu-ti place Go-ul, nu ai cum sa rezisti ore intregi privind doi jucatori cum se uita la goban*, in liniste, asteptand ca unul din ei sa faca o mutare. Povestitorul vorbeste despre o anumita tensiune care aproape te paralizeaza atunci cand cei doi jucatori gandesc. Nu pot decat sa-mi inchipui cat de superb trebuie sa fie momentul in care, dupa indelungi asteptari, se produce o mutare care da peste cap toate supozitiile.

Felul in care povesteste Kawabata, este, fara nici un dubiu, realist, iar admiratia si respectul pe care acesta il acorda jocului si jucatorului este inaltator. Puteam privi imaginea goban-ului si a jucatorilor cum se incrunta, se relaxeaza, tresar, isi fac vant cu evantaiul, isi strang picioarele etc. Pentru cateva ore, m-am aflat in Japonia, urmarind ultima partida de Go a maestrului Shusai. Putini, foarte putini autori reusesc sa taie fraiele realitatii, ale timpului si spatiului si ma trimit acolo unde vor ei sa fiu. De fapt, sunt doi. Yasunari Kawabata. F.M. Dostoievski.

Ca sa aveti idee cat de serios este jocul asta de Go, va spun doar atat: era folosit pentru a planifica razboaie. Fiecare piesa pusa pe goban este un atac sau un fort de aparare, in urma caruia rezulta cuceriri sau pierderi. Din umilul meu punct de vedere, este cel mai tare si mai inteligent joc de strategie de care am avut onoarea sa ma impedic in putinii mei ani de viata.

Ma intreb cat de saraca ar fi viata mea si a altor cititori daca acest autor nu ar fi existat.

*Tabla de joc a Go-ului.

Un gând despre “Maestrul de Go

  1. Pingback: Guess who’s back! « Ce am citit, ce citesc, ce voi citi

Lasă un răspuns

