Bartleby

Titlu original: Bartleby, the scrivener: a story of Wall-Street

Autor:  Herman Melville

Serie:  –

Editura:  Humanitas, Bucuresti 2007

Anul aparitiei:  1853

A fost cea mai buna carte pe care am citit-o anul acesta!😀

Demult imi propusesem s-o citesc, si am fost rasplatita din plin. Am citit-o in aproximativ 30 de minute. M-a enervat ca-mi lipseaua doua pagini de la sfarsit si, desi nu cred ca am pierdut prea multe lucruri, e iritant sa nu pot citi chiar totul.

Nici nu stiu cu ce sa incep… E o carte geniala. Umorul sec m-a facut sa rad in hohote, drept pentru care o clasez ca una din cele mai amuzante carti pe care le-am citit pana acum. In mare, este vorba de un copist care nu prea vorbeste, dar atunci cand o face, replica lui preferata este: I would prefer not to. Asa cum si celelalte personaje sunt prinse in jocul verbului a prefera, m-am trezit si eu, jumatate de ora mai tarziu, spunand ca as prefera sa mananc clatite in detrimentul gogosilor. Si, evident, am inceput sa rad, fiind singura care a inteles gluma. Prefer s-o consider inside joke. Prefer… :)) Acest copist nu face niciodata ce i se cere, preferand sa-si faca doar treaba de copist, sau, spre final, sa stea si sa admire un zid.

E o poveste atat de simpla incat e superba! Si avand in vedere faptul ca povestile care-mi plac mie foarte mult sunt fie extrem de simple, fie extrem de fanteziste, este o carte numai buna de pastrat la loc de cinste in biblioteca mea personala. Mai trebuie doar s-o cumpar.

Finalul e oarecum trist, desi imi asum veselia molipsitoare cu care am intors ultima fila a cartii. Pana si cand ma gandesc la poveste imi vine sa rad. De fapt, chiar rad…

Contrastul dintre povestitor si Bartleby este evident, ceea ce face ca totul sa fie si mai amuzant. Nici nu cred ca pot scrie o fraza care sa contina Bartleby si sa nu contina cuvantul amuzant. Ce m-a binedispus cartea asta!

De la Melville n-am mai citit decat Moby Dick*, dar cand eram foarte mica, si nu-mi amintesc daca am citit tot, daca mi-a placut sau nu. O voi reciti/citi, depinde de situatia precedenta.

Recomand aceasta carte tuturor, din orice domeniu de activitate face parte, pentru ca merita citita!

Si astazi am citit 2 carti. Sunt multumita.

*Tot astazi, pe cand ma uitam la Two and a half men, am dat peste un schimb de replici, in care Charlie spune ceva de Moby Dick, Jack rade, si la intrebarea mirata a lui Charlie: what?, Jack ii raspunde: you said dick! It was funny :))

Un gând despre “Bartleby

  1. Pingback: Guess who’s back! « Ce am citit, ce citesc, ce voi citi

Lasă un răspuns

