Curtezana – sad ending

Titlu original: Cheri

Autor:  Colette (Sidonie-Gabrielle Colette)

Serie:  Cheri

Editura:  Humanitas, Bucuresti 2009

Anul aparitiei: 1920

Ah, ce poveste! Ce aventuri si ce fantezie! Intotdeauna m-au fascinat curtezanele, si nu prea am inteles de ce, pana azi. Cred.

In acele vremuri, adica inceputurile anilor 1900 (si inca de dinainte, dar firul povestii se petrece atunci), o femeia nu prea avea multe optiuni pentru viata sa. Erau 3, sau cel putin 3 de care sa stiu eu, si anume: ori la manastire, ori sotie si mama, ori curtezana. Si cum nu toate femeile erau facute pentru manastire sau pentru a fi mame, nu vad ce alta varianta ar mai fi. A fi curtezana nu mi se pare o slujba, ci un mod de viata, de a-ti duce zilele dupa bunul plac pana la final. Tocmai libertatea asta ma fascineaza; sa poti sa faci ce vrei cu viata ta, fara constrangeri absurde, fara sa-ti sufle cineva permanent in ceafa sa faci aia si aia, fara sa ceri permisiunea de a merge unde vrei, fara sa depinzi de nimeni… ma rog, ideal ar fi sa nu depinzi nici emotional de nimeni, dar aia e mai greu de implinit. Cred ca e vorba de aceeasi fascinatie pe care o emana baietii rai. Ah, si femeile alea sunt frumoase, chiar frumoase, si elegante, si destepte si citite si de toate. Aia da femeie!

Si cam despre asta este vorba in aceasta carte. Se ia una bucata curtezana faimoasa, si anume Lea, plus cel mai frumos tanar vazut prin imprejurimile Neuilly-ului, si o aventura de 6 ani. Apoi se condimenteaza cu o casatorie aranjata a frumosului Cheri (Fred Peloux pe numele sau), luna de miere si evadarea doamnei Lea, si totul se amesteca bine. Dupa 6 luni de coacere, se presara mustrarile de constiinta ale lui Cheri, iubirea lui Lea si batranetea care nu iarta pe nimeni. Rezultatul va fi o poveste un pic mai altfel, de iubire.

Nu stiu cat de bine suna reteta mea (eu una n-as incerca asa ceva), dar va asigur ca povestea este chiar frumoasa si citibila.

Sa-mi fie rusine ca mi-a luat atat de mult s-o citesc! Depresia pacii!

P.S.: Am renuntat sa mai citesc Dante. Consider ca nu am suficienta cultura generala cat sa o citesc, si mai astept, ca am timp.

Lasă un răspuns

