Idiotul

Idiotul – F.M. Dostoievski, Editura Rao Clasic, Bucuresti 1996

Ce carte cu sfarsit bolnav a fost asta…

Mi-a placut foarte mult cartea, cu personajele ei, cu printul idiot, care pentru ei, pentru rusi, era o boala, cu cele 2 femei din viata lui, si cu scena finala…Ultimele 100 de pagini m-au luat total pe nepregatite… Mi-a adus aminte de o scena din filmul The cook, the thief, his wife and her lover, care m-a dat cu totul peste cap! Desigur, totul cu bun gust, doar bolnav.

Nu stiu ce-as mai putea spune despre cartea asta, in afara de faptul ca mi-a placut foarte mult, ca personajele sunt de toate tipurile, antipatice si simpatice, rele si bune, proaste si naive, egoiste si rautacioase, chiar de toate soiurile. Am fost avertizata ca o sa ma plictisesc la un moment dat, dar nu s-a intamplat asta, am citit totul, si in tot am gasit cate ceva interesant, sau un indiciu, sau un lucru neasteptat.  Mi-a placut inclusiv confesiunea scrisa a lui Ippolit, de unde am ramas si eu cu o fraza in cap: apres moi le deluge, cu e-urile corespunzatoare.

Personajele care mi-au placut foarte mult au fost: printul Lev Nikolaevici, care e pur si simplu un om bun, si daca toata lumea ar fi ca el, in ce rai am trai cu totii…; m-am enervat de fiecare data cand il faceau idiot si se purtau foarte urat cu el, mai ales Aglaia – cel mai antipatic personaj pe care l-am intalnit in vreo carte pana acum (cred), si mi-a mai placut Nastasia Filippovna, si cred ca am inteles-o, si prin ce-a trecut. Mi-a placut foarte mult de ei doi, si pe langa, de Kolea si Ivan Feodorovici. Restul…ori prea naivi ori prea canalii.

Am aflat o ordine in care e sanatos sa-l citesti pe Dostoievski, si anume: Crima si pedeapsa, Idiotul, Demonii si Fratii Karamazov. Eu am inceput cu Fratii Karamazov, si apoi ma miram ca Idiotul si Crima si pedeapsa sunt asa…usoare… Sa-mi fie invatatura de minte alta data sa le iau in ordine!

P.S.: tot aici ma vad nevoita sa spun ca nu mai citesc Eragon. Este scrisa prost, mori pana se ajunge cu povestea undeva, este prea incalcita, si se observa ca e scrisa de un copil de 15 ani. Atat am avut de spus! Amin!

Lasă un răspuns

