Ferma animalelor – sa citesti si sa nu crezi!

Ferma animalelor, George Orwell, Editura Univers, Bucuresti, 1992

Nu-mi vine sa cred! Deci nu pot crede ce am citit aici! Ma supara si ma enerva atat de tare ce facea porcul Napoleon ca-mi tremura cartea in mana!

Partea si mai trist e ca asa este totalitarismul, pe care Orwell (pe numele adevarat Eric Arthur Blair) il descrie in cartea asta, cu ajutorul animalelor. E uimitor cum o carte atat de mica (nici macar 100 de pagini) poate spune atatea lucruri. Este inuman si inanimal (?!) ce se intampla acolo, cum animalele pun mana copita pe ferma, cum muncesc si trudesc pentre binele lor porcilor, cum mor de foame si cum cred tot ce li se spune. Napoleon, porcul conducator, si Squealer, porcul orator, sunt niste nesimtiti si nemilosi, ca porci nu pot sa-i fac a doua oara. Sunt tipul clasic de conducator suprem si prim-ministrul lui.

Mi-a placut foarte mult ideea de a infiinta un fel de patrie a animalelor, cu conducere proprie, cu de toate, si sistemul instaurat initial de porcul Snowball mi s-a parut foarte bun. Ba chiar avea si legi, sub forma de percepte, in numar de 7, care cu timpul vor fi modificat de banda lui Napoleon, porcul pacii. La final, ultimul percept valabil, care nu existae la inceput, evident, este: Toate animalele sunt egale dar unele animale sunt mai egale decat altele. Cum sa nu te enervezi cand citesti asa ceva, si cand iti dai seama ce simplu poate fi inlocuit cuvantul animal cu om.

Optimista ce sunt, pana in final asteptam ca situatia sa se indrepte, sa fie iar bine si frumos, dar nu totul are happy ending… Pacat…

Aceasta carte a devenit una dintre preferatele mele! O sa ma gandesc la ea de fiecare data cand ma gandesc la totalitarism, si o sa-mi amintesc de ce nu e bun (pentru ca nu l-am trait pe pielea mea) si de ce trebuie sa schimbam ceva in lumea asta nenorocita, care se autodistruge.

Ultima fraza din carte: Fiintele de afara privira de la porc la om si de la om la porc si din nou de la porc la om: deja era imposibil sa mai spui care era care. => unii oameni sunt niste porci, iar unii porci sunt oameni

3 gânduri despre “Ferma animalelor – sa citesti si sa nu crezi!

Lasă un răspuns

