Anna Karenina

Anna Karenina, Lev Tolstoi, Editura Univers 1995

Nu stiu cu ce sa incep sa vorbesc despre cartea asta. M-a uimit din toate punctele de vedere; as putea spune ca mi-a dat cateva palme filosofice si intelectuale.

Am vrut sa o citesc pentru ca mi s-a recomandat. Nu stiam la ce sa ma astept, singura mea banuiala fiind ca este despre o femeie, pe nume Anna Karenina. Bun, mi-am luat primele 2 volume, de ce amandoua nu stiu, pentru ca eram constienta ca nu am timp sa le citesc in doua saptamani, si m-am apucat de citit.

Am fost foarte placut impresionata de stilul de a povesti al lui Tolstoi, de claritatea cu care descrie anumite lucruri, de cat de mult a patruns in sufletul unui om ca sa descopere acele sentimente pe care el i le atribuie unui anumit personaj. Mi s-a intamplat, si nu odata, sa descopar printre pagini sentimente pe care le-am avut de nenumarate ori, dar pe care nu stiam sa le explic sau exprim, si pe care Tolstoi le citea mai bine ca mine. Ma simteam si ma simt in continuare invadata si folosita de autor ca sa-si incarce personajele cu sentimente naturale.

Pot spune ca am inteles care sunt pasii prin care treci de la un sentiment la altul cu viteza luminii, cum gasesti acum un lucru frumos si cum se urateste in secunda urmatoare, toatea astea din pricina gandurilor rapide ce se pot perinda prin mintea unui singur om. As dori sa-l dau exemplu pe Levin, cel care a fost mereu preocupat de viata lui, de traiul sau dar intr-un mod cu totul altruist. Un om bun, care nu crede decat in munca si in el, dar care ajunge sa-si schimbe parerile, si sa constate ca e doar o chestiune de forma, ca fondul il avea de cand se stie. Este un om foarte bun, iar din conceptia lui, descrisa de Tolstoi, am descoperit o intreaga varietate de sentimente cuprinse de fiecare om, dar nespuse pana acum, sau cel putin nevazute de mine, zugravite de osingura persoana. Sunt foarte curioasa sa stiu cum sau cand sau de ce a ales autorul sa studieze atat de mult mintea si caracterul omenesc, cum a putut patrunde fiecare sentiment pana in adanc si sa-l redea in nuante diferite pentru fiecare personaj al sau. Personajele lui traiesc, sunt vii, au sentimente in legatura cu venirea furtunii, au sentimente cu privire la razboi, au conceptii despre viata si credinta in ceva, au viziune despre viitor si reactii clare si precise la absolut orice se intampla in lumea aia.

Nu degeaba zicea William James “Viaţa pare într-adevăr mai puţin reală decât relatarea ei”, pentru ca dupa ce citesti aceasta carte ti se pare ca ea traieste, si noi suntem povestea de fapt.

Ma intreb de ce cartea se numeste Anna Karenina, cand personajele principale ar fi doua, Levin si Anna. Poate pentru ca Anna a avut un conflict mai puternic, o viata mai zbuciumata, cu un alt final, desi nu inteleg de ce doua vieti pot avea insemnatate diferita.

Dar Anna Karenina… ce femeie! Ce viata si cate chinuri! Recunosc ca nu am avut absolut nici o idee de cum s-ar termina cartea, si potrivit conceptiei mele ca nu ar trebui sa citesti conflictul unei carti sau orice alta referire inainte de a citit propriu zis cartea, am fost foarte surprinsa. M-a lasat sa tremur pe o banca in parc, sa nu mai fiu in stare sa continui cu cititul. Pana nu demult credeam ca nu poate fi femeie mai puternica ca Scarlett O’Hara, dar este. Spre deosebire de ea, Anna Karenina isi traieste fiecare secunda in paginile cartii; fiecare gand, fiecare temere sau suspiciune, fericire sau suparare, toate sunt dezvelite fara mila cititorilor. Din nou, sentimentele si gandurile ei m-au lasat fara comentarii; cum fiecare idee este descrisa astfel incat sa nu poti nega ca cel putin odata in viata te-ai simtit la fel. Nu credeam ca mai poate exista cineva cu ganduri atat de contradictorii ca ale mele; fie din egoism fie din ignoranta nu credeam, dar este! Un gand care apare si dispare, pentru a aparea iar, asumarea vinei atunci cand nu e vinovata, zbuciumul interior de a gasi solutii si contradictia cu ea insasi o fac sa traiasca ca oricare dintre noi, muritorii de rand.

Mi-a mai placut multitudinea de personaje, precum si evolutia lor in timp, si descrierea acelor vremuri, cu obiceiurile ei si cu ocupatiile si oamenii acelei tari.

Si un alt subiect care m-a mirat si m-a pus pe ganduri a fost cel legat de copii si dorinta Anei de a nu mai avea copii. Mi-am dat seama ca pentru ei, in acea vreme, e ca si cum ar inchide caile iubirii fizice, totul bazandu-se pe increderea in iubire si ca celalalt te iubeste. Oare in ziua de azi, cati ar face la fel? E oarecum romantic, dar si riscant, cum isi da seama si Anna, dar totusi are curajul sa infrunte problema si sa faca tot ce-i sta in putinta sa-l tina pe Vronski langa ea. Noroc ca era foarte frumoasa, desi nu prea a ajutat-o la sfarsit.

Intr-un final, am ajuns la concluzia ca Lev Tolstoi mi-a luat gandurile, mi le-a analizat si le-a pus pe hartie. Cred ca oricine a citit aceasta carte poate zice la fel.

2 gânduri despre “Anna Karenina

  1. camy

    Ce m-a intrigat pe mine in ce ai spus tu e urmatoarea chestie: „Pana nu demult credeam ca nu poate fi femeie mai puternica ca Scarlett O’Hara, dar este. „. Nu sunt de acord. Anna o fi fost ea cum o fi fost dar a dat dovada si de multa slabiciune. Pai ce? Atunci cand Scarlett a fost parasita de Rhett, si a simtit ca intreaga lumi i se prabuseste in fata ochilo, trebuia si ea sa se arunce in rotile trenului? Nu! Ea macar a avut puterea sa lupte in continuare.
    In rest…da…cartea e foarte buna. Mi-a placut foarte mult, si m-a impresionat.

    1. Hesus, cum au trecut 4 ani fara sa raspund acestui comentariu!

      Draga Cami, iti inteleg parerea dar nu sunt de acord cu ea. O femeie (persoana) puternica nu e doar cea care traieste pana la 90 de ani. Anna a fost puternica in gandire, in ce a suportat si modul in care a facut-o. E foarte diferita de Scarlett care probabil i-ar fi luat pe toti masculii din carte la bataie.

      Nu sunt de parere ca tipologia femeii puternice trebuie sa fie doar cea care stie sa urle mai tare sau sa fenteze mai multe persoane. Sunt fel si chip de oameni tari pe lumea asta. But yet again, parerile sunt impartite si sper ca apuci sa citesti acest comentariu🙂

Lasă un răspuns

