Puterea de convingere

Persuasiune, Jane Austen, Editura Marc 1992

Iata ca am citit si ultima carte celebra a autoarei Jane Austen… Si cu asta pe toate.

Prima carte ce am citit-o a fost Mandrie si Prejudecata, de departe cea mai frumoasa poveste de iubire pe care o citisem pana atunci, adica anul trecut sau acum doi ani. Eram fermecata, am vazut toate filmele facute dupa carte , stiam fiecare detaliu etc. Ce sa mai, Jane Austen era una din scriitoarele mele preferate!

Apoi am citit Ratiune si simtire. Povestea mai profunda, personaje mai bine caracterizate si mai diversificate, film mult mai bun, in fine, mi-a placut mai mult. Mi se parea mai serioasa si mai credibila ca Mandrie si prejudecata, dar poate un pic prea serioasa.

Apoi a venit randul Emmei, moment in care mi-am dat seama ca toate cele 3 carti ale autoarei aveau cate un Mister Darcy, o Elizabeth, un Wickham, o mama inculta si prost crescuta etc, fiecare sub diferite forme in fiecare carte. Si de atunci am ramas dezamagita.

Si saptamana trecuta am terminat Persuasiune. Din nou, aceleasi personaje consacrate, aproape aceeasi actiune, aceeasi intriga, acelasi tot! Si m-am enervat. Cum am putut citi 4 carti pt ca in final sa ajung la concluzia ca sunt aproape la fel?! Am fost si sunt dezamagita de mine.

Exista capitanul Wenthworth (un Mister Darcy blond cu ochi albastrii), o avem pe Anne (sora mai mare, Jane, a lui Elizabeth), o avem pe Mary, sora lui Anne (mama inculta si prost crescuta a lui Elizabeth) si asa mai departe. Avem un Mister Elliot care urmareste doar banii domnisoarei Anne (un Wickham mai urat) precum si pe Elizabeth, sora lui Anne, predispusa sa ramana singura (daca imi amintesc bine, ca Mary, sora lui Elizabeth). Pana si prenumele personajelor este aproape la fel. 

Noroc cu filmele unde se gasesc toti ‘masculii’ cartilor, foarte aratosi, care probabil sunt alesi asa ca sa ne atraga mai mult atentia, noua fetelor, evident.

Imi place scriitoarea, imi place cum scrie, si subiectul tratat o data! nu de 4 ori. Dar tot cred ca daca citesti una le-ai citit pe toate, si sugerez Mandrie si prejudecata, apoi Ratiune si simtire. Sunt preferatele mele.

Din cate stiu, mai are inca 2 carti scrise, pe care sper sa le citesc intr-o zi, ca sa ma asigur ca daca citesti una le-ai citit pe toate.

Pana una alta, back to Tai Pan🙂

Lasă un răspuns

