De ce un trandafir?

973-681-537-4.jpg

Numele trandafirului, Umberto Eco, Editura Polirom 2004

Nu-mi fac griji. Cartea va dainui. Citesti tot timpul: citesti in tren, in autobuz. Citesti in parc. Citesti cand te plimbi si chiar cand faci dragoste poti sa citesti. Cu computerul este mai greu…, Umberto Eco

Intentionam sa citesc cartea aceasta de foarte multa vreme, de cand vazusem prima oara 20 de minute din film. De obicei nu ma impresioneaza filmul in detrimentul cartii, de accea am inchis televizorul in noaptea respectiva (si era ora 0:00 sau pe aproape, ora perfecta de a da filme bune…) cu gandul ca voi lua cartea si sigur o sa inteleg mai multe.

Si iata ca a fost nevoie sa ma operez de apendicita ca sa fac rost de carte, primita cadou de la colegele mele. Si iata ca in dimineata asta am terminat-o!

Citisem pe spatele cartii ca romanul „este mult mai incitant si mult mai bine scris decat oricare roman de Agatha Christie”, si am ridicat un pic din spranceana, eu fiind o fana convinsa Agatha Christie. Dar inca din primul mini-capitol mi-am dat seama ca asa e, o depasise pe A. Christie in mintea mea!

Are pasaje-monoloage extrem de lungi, cate1-2 pagini numai de monolog, dar atat de interesante si bine conturate, incat mai vrei cand s-a terminat. Pe langa toata fantezia autorului, este si un roman istoric. Chiar am cercetat sa vad daca exista personajele cartii, si am ramas putin surprinsa cand am aflat ca exista, apoi si mai surprinsa cand se explica in finalul cartii, intr-o nota a traducatorului, ca da, acele persoaneje exista; tot acolo explica si titlul romanului, precum si de ce nu s-au tradus pasajele imense scrise in latina, pe care o minte invatat cu matematica ca a mea nu le putea citi. Am aflat ca se explica pasajele pe parcursul cartii, si ca traducatorul nu a vrut sa ne intrerupa lectura , injumatatind foaia de lectura pentru a traduce paragrafe latinesti. Oh well, banuiesc ca a facut bine, dar ar fi putut sa ma anunte de la inceputul cartii, nu sa ma lase sa caut cu disperare frazele pe internet, sa aflu ce mama naibii inseamna. Tot raul spre bine, zic eu, ca am citit neintrerupta cartea.

Indignarea mea a atins cote maxime la finalul cartii, atunci cand se denunta vinovatul si se lamuresc toate, pentru ca, in traditia cartilor Agathei Christie, nici macar nu ma gandisem ca personajul respectiv era de vina. Inca o data, calitatea mea de detectiv (ceea ce speram ca voi deveni intr-o zi), era mult sub nivelul marii. Inca o meserie de care nu ma pot apuca…inca! Caci mai sunt multe carti ‘detectiviste’ necitite de mine!😀

Mi-a placut foarte mult personajul principal Gugliemo (sau William), a carui gandire de calugar mi s-a parut extrem de inteligenta, si nu numai pe baza indiciilor vagi pe care el le punea cap la cap in cazul crimelor, dar si in gandirea sa despre biserica si Dumnezeu. Nu sunt eu mare credincioasa, nu stiu daca exista un Dumnezeu, dar daca as fi fost credincioasa, mi-ar fi placut sa gandesc ca el. Ignora si respingea absurdul religios, ca de exemplu acei oameni-calugari care traiesc in saracie, cersesc si traiesc pe spinarea altora, si multe alte exemple. A capatat respectul meu cu aceasta gandire!

Per total, e o carte care merita toata atentia din partea unui cititor, care te pune la gandire si-ti antreneaza mintea, daca nu sa rezolvi misterele, macar sa inveti ceva din istoria religioasa si o mica parte din istoria Italiei acelei vremi. Nota 10+ de la mine, pentru ca a primit dreptul de a sta pe raftul cartilor mele preferate.

Va las cu un citat subtil si amuzant din carte, nu singurul de altfel:

-Deci n-aveti un singur raspuns pentru intrebarile pe care vi le puneti?
-Adso, daca l-as avea, as preda teologia la Paris.
-La Paris au intotdeauna raspunsul adevarat?
-Niciodata, a raspuns Gugliemo, dar sunt foarte siguri de greselile lor.

Lasă un răspuns

